Communiceren én leren

Placeholder for Jacco StratingJacco Strating

Jacco Strating

KAS Magazine

Placeholder for Omni channel iconenOmni channel iconen

13 mei 2024

Bedrijven en sectoren liggen steeds meer onder een vergrootglas. Of het nu gaat om CO2-uitstoot, gewasbeschermingsmiddelen, energieverbruik, arbeidsmigranten, prijsopdrijving of productverspilling, in de ogen van de buitenwacht gaat er heel veel mis. Maar gaat er dan helemaal niets goed? Zeker wel, alleen vergeten we vaak om ook de positieve kant van het verhaal te vertellen.

Luchtvaartmaatschappijen, de staalindustrie, de land- en tuinbouw en ook supermarkten, allemaal liggen ze met regelmaat onder vuur. Want waar we met elkaar streven naar een duurzame en betere wereld, zijn het juist deze sectoren die als grote vervuilers en boosdoeners worden gezien. Ook al is dat lang niet altijd terecht. Want net zomin als alle telers in Nederland ‘energieslurpers’ en ‘personeelsuitbuiters’ zijn, drijven ook niet alle supermarkten de prijzen op en gooien zij containers vol voeding weg.

Door middel van innovatie zetten bedrijven en sectoren de laatste jaren grote stappen als het gaat om verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Neem de glastuinbouw, waar de toepassing van biologie en groene middelen in de kas een gewoonte is geworden. Deze sector investeerde bovendien vele miljoenen in het gebruik van geothermie, de opslag van warmte, de toepassing van energiezuinige LED-belichting en het recyclen van waterstromen. Daar komt bij dat medewerkers uit onder andere Polen en Roemenië vandaag de dag kansen krijgen om zichzelf te scholen en te ontwikkelen in een veilige thuisomgeving, die wordt gewaarborgd door strikte regelgeving en een gevoelde verantwoordelijkheid als sector.

Ook in andere takken van sport wordt al langere tijd hard gewerkt aan verbeteringen op maatschappelijk en duurzaam vlak en loopt men vaak voor op andere sectoren of gelijksoortige sectoren in andere landen. Nederlandse supermarkten nemen deel aan diverse circulariteitsprogramma’s om een overschot aan voedingsmiddelen een nieuwe bestemming te geven en zelfs bewezen vervuilers als Tata Steel en Yara Sluiskil steken veel geld en aandacht in innovatieve technieken om hun productie veiliger te maken voor medewerkers en omwonenden. Ook al hoor, zie en lees je daar amper over.

Goede communicatie is dan ook essentieel. Bij kritiek zijn we veelal geneigd om in een verdedigingsmodus te schieten, wat meestal leidt tot een welles-nietes-discussie die je niet gaat winnen. In elke discussie is het van belang dat je jouw redenen en feiten duidelijk benoemt en anderen ook diezelfde kans biedt. Pas dan kun je op een redelijke manier met elkaar het gesprek aangaan. Maar veel beter nog is om proactief jouw eigen verhaal te vertellen. Niet vanuit reactie, maar vanuit kracht. Laat de buitenwereld zien welke stappen je al hebt gezet, vertel wat daarvoor nodig was en geef aan wat je daarmee hebt bereikt. Maar sluit tegelijkertijd je ogen niet voor de kritiek van buiten, erken dat het nóg beter kan en vertel wat jouw vervolgstappen zullen zijn. Alleen dan blijft jouw positieve en eerlijke verhaal ook echt jóuw verhaal en verzand je niet in een uitzichtloze discussie vol verwijten en negativiteit.

Naast communiceren is ook leren dus van belang. Leren van elkaar, van je omgeving en van de kritiek die jou ten deel valt. Zoals je ook moet communiceren mét elkaar, mét je omgeving en over de positieve ontwikkelingen die jij als bedrijf of sector hebt ingezet. Door op een gezonde, open en eerlijke manier met elkaar in gesprek te blijven, zal dat vergrootglas niet verdwijnen, maar zal het wel meer scherpstellen op de positieve kant van jouw verhaal.

Placeholder for innovatietafelinnovatietafel

Meer weten of deelnemen aan de InnovatieTafel?

Hebben we jouw interesse gewekt en wil je ook graag met collega-ondernemers aan de slag met innovatie? Meld je nu aan via het aanmeldformulier of neem contact op met Monique van Lieverloo, marktmanager, via telefoonnummer 06-10462790.