Hoe maak je van innovatie een kerncompetentie?

Placeholder for Gijs van den HomberghGijs van den Hombergh

Gijs van den Hombergh

Manager innovatie & ontwikkeling Epiic

Placeholder for Groep mensen innoveren brainstormenGroep mensen innoveren brainstormen

20 januari 2024

Hoe blijf je als organisatie relevant in een wereld waarin bijna niets meer voorspelbaar is? De wetenschap wijst vaak naar innovatie als de oplossing. Tijd dus om innovatie een kerncompetentie te maken in je organisatie. Zo doe je dat.

Factoren voor innovatie

Om van innovatie in organisaties een succes te maken, zijn er een aantal randvoorwaarden.

  1. Doorlopend proces
    Innovatie is een proces. Geen eenmalig proces, maar iets dat een organisatie steeds weer doormaakt. En dat proces moet goed doordacht zijn. Wees je bewust van de verschillende fases die een organisatie gedurende een innovatie doorloopt. Van probleemselectie en -analyse, ontwikkeling van idee, concept en prototypen tot testen, implementatie en verbetering.

  2. Juiste mensen
    Voor het succes van een innovatieproces is het essentieel om de juiste mensen in te schakelen. Denk aan experts in een bepaalde branche of innovatieve denkers die buiten de gebaande paden denken.

  3. Ideeën uitwisselen
    Innovatie begint met het uitwisselen van ideeën. Werknemers waarderen het enorm dat hun ideeën gehoord worden. Creëer daarvoor een omgeving waarin mensen zich vrij voelen om ideeën te delen. Dit kan bijvoorbeeld via een innovatie- of feedbackplatform.

  4. Innoveren is leuk
    Innovatie is een proces van leren en veranderen. Geef werknemers dus de ruimte om te experimenteren. Zodra een innovatieproces leuk is voor de betrokkenen, blijven zij gemotiveerd om te innoveren. Het is belangrijk om als organisatie een goede balans te vinden tussen het realiseren van kortetermijndoelen en het verkennen van nieuwe mogelijkheden.

Een kerncompetentie

Er spelen dus vele factoren in het innovatieproces. Met de juiste mensen, processen en technologieën is het mogelijk om een organisatie te transformeren van een traditionele naar een innovatieve organisatie. Door innovatief denken te omarmen en verbonden te blijven met de markt en technologische trends, kunnen organisaties hun concurrentievoordeel behouden en de toekomstige weerbaarheid vergroten.

Placeholder for innovatietafelinnovatietafel

Meer weten of deelnemen?

Wil jij ook van innoveren een kerncompetentie maken? Meld je aan voor de InnovatieTafels via het aanmeldformulier of neem contact op met Monique van Lieverloo, marktmanager, via telefoonnummer 06-10462790.

Volg InnovatieTafels nu ook op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn-pagina.