Iedere crisis is een kans
Peter Post
Iedere crisis is een kans! Althans dat stelde Dennis Hurkmans van Bus Whisky en de Heische Hoeve op een bijeenkomst over duurzaam en sociaal ondernemen. In 1997 trof de varkenspest het bedrijf van familie Hurkmans in Loosbroek, Noord-Brabant. “Dit nooit meer”, dachten zij. Daarna startten zij een conferentieoord en volgden vele andere bedrijfsactiviteiten.
Andere bedrijfsactiviteiten
Risico’s spreiden door andere bedrijfsactiviteiten op te starten, is een voorbeeld van het weerbaarder maken van je bedrijf. Dennis koos voor schaalverkleining en -verbreding. Tijdens de coronacrisis liep de omzet van zijn horecatak sterk terug, maar de whiskyverkoop trok flink aan. Energie wekt hij geheel zelf op, dus de kostprijs van het grootste gedeelte van zijn bedrijfsactiviteiten stijgt niet. Daarnaast streeft Dennis ernaar om niets weg te gooien en zoveel mogelijk te hergebruiken. Daarmee genereert hij nieuwe omzet en is duurzaamheid een businessmodel geworden.
Snel schakelen
Snel schakelen in turbulente tijden is het devies. Tja, makkelijk gezegd natuurlijk. Maar dit is een stuk makkelijker gedaan als je vooraf verschillende scenario’s uitdenkt. Van zowel positieve als negatieve mogelijkheden die zich in de toekomst kunnen aandienen. Bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing of alternatieve energiebronnen.
Een crisis wakkert innovatie aan. Dat was ook te zien tijdens de coronacrisis. Binnen no-time omarmden we het thuiswerken, online vergaderen en online onderwijs. Ook de energiecrisis is een kans. Hoe ga jij hem benutten?
Meer weten?
Ben jij er klaar voor om van innoveren een prioriteit te maken en wil je graag met andere ondernemers sparren? Neem contact op met Ineke Couwenberg via telefoonnummer 013-4647127 of stuur Ineke een e-mail.