'Innovatie begint met verbinding’

Jacco Strating

KAS Magazine

Sinds mei 2009 valt KAS Magazine in de bus bij ondernemers in de glastuinbouw. Met een verrassende inhoudelijke én visuele insteek focust het magazine op futureproof ondernemen. “Innovatie speelt daarbij een belangrijke rol,” aldus uitgever/eigenaar Jacco Strating.

Hoe is KAS Magazine ontstaan?

“Zo’n vijftien jaar geleden zijn we begonnen met ons magazine voor tuinbouwondernemers. Ik werd gevraagd om mee te werken aan een magazine over ondernemerschap dat de trots van de sector uitdraagt. Een magazine waarin ook plaats is voor de menselijke kant van ondernemerschap en waarmee telers zich kunnen identificeren. We wilden ons direct onderscheiden van de andere, wat meer traditionele vakbladen. Dat doen we nog altijd met onder andere themagerichte reportages, unieke interviews, hoogstaande fotografie en een eigentijdse vormgeving. Inmiddels valt KAS Magazine vier keer per jaar op de mat bij duizenden tuinbouwbedrijven en werken we nauw samen met toonaangevende partners.”

Wat is jouw rol binnen KAS Magazine en hoe vul je die in?

“Zelf ben ik vanaf de start betrokken bij het magazine. Ik was al actief in de tuinbouw en zag in KAS destijds een mooie nieuwe uitdaging. Vijf jaar geleden ben ik eigenaar geworden van KAS en werk ik met een mooi team van freelancers succesvol samen om het magazine vier keer per jaar te laten verschijnen. Toen wij van maandblad naar een kwartaalmagazine zijn overgeschakeld, hebben we voor een wat andere insteek gekozen. Het verkopen van advertenties is niet meer de basis van ons businessmodel. Wij werken nauw samen met kennispartners aan inhoudelijke content. Dat doen we aan de hand van thema’s, zoals verduurzamen, energie, ontwikkelen, ondernemen en ook innovatie. Met onze artikelen willen we ondernemers helpen bij het maken van de juiste keuzes. Die aanpak kun je gerust innovatief noemen!”

Hoe ben je in contact gekomen met de InnovatieTafels?

“Binnen onze thema’s zijn wij altijd op zoek naar partners om tot mooie verhalen en interviews te komen. Toen we binnen het thema ondernemen op zoek waren, kwamen we in gesprek met ABAB. We spraken met hen over de overdracht van familiebedrijven en over… innovatie! Zo hebben kwamen we ook al snel op de InnovatieTafels. Dat initiatief sprak ons meteen aan, vooral omdat het verbinden van ondernemers zo belangrijk is. Vanuit ons magazine, maar zeker ook vanuit ons enorme netwerk, is de rol van kennispartner ons op het lijf geschreven. Zo organiseerden wij jarenlang de telersverkiezing Ranking the Grower. De winnaars zijn écht innovatieve ondernemers en die behoren tot ons netwerk. Dat matcht perfect met de InnovatieTafels natuurlijk.”

Wat heb je zelf met innovatie?

“Als magazine zijn wij innovatief vanaf het begin. We kijken altijd vooruit en dat zie je ook terug aan het format van KAS. Elk jaar vullen we de cover anders in en werken we met andere fotografen en ook de vormgeving krijgt om de zoveel jaar een nieuwe look & feel. Ons vakmagazine benaderen we vanuit de filosofie van een consumentenmagazine. Ondernemers zijn immers ook gewoon mensen die verrast willen worden. Tuinbouwondernemers waarderen die aanpak. Het magazine wordt door heel Nederland verstuurd, maar ook in het verre buitenland wordt KAS gelezen.”

Hebben jullie nog innovatieve plannen?

“Jazeker, begin december starten we met een online platform als verlengstuk van het magazine. Hierop zijn onze artikelen op thema terug te vinden, aangevuld met onder andere video’s en podcasts. Zo ontstaan er interessante dossiers over thema’s die ondernemers eenvoudig online kunnen raadplegen. Bovendien zijn we onlangs gestart met KAS Media, waarmee in opdracht van bedrijven allerlei soorten content produceren.”

En hoe gaan jullie de rol van kennispartner invullen?

“Het is allemaal nog pril, maar mijn insteek is vooral om onze netwerken samen te brengen. Ik wil de InnovatieTafels bekendheid gaan geven binnen onze netwerken, hier in het Westland maar ook daarbuiten, en geïnteresseerde ondernemers laten aansluiten. Vanuit mijn achtergrond wil ik mijn kennis van en ervaring met media en communicatie inbrengen om ondernemers te versterken. Ik denk dat er veel kansen liggen om de InnovatieTafels hier verder te laten groeien. Vanuit KAS zie ik ons vooral als verbinder. Ik breng mensen met verschillende behoeftes graag bij elkaar, zodat ze samen het verschil kunnen maken. Innovatie begint volgens mij dan ook vooral met verbinding.”

Placeholder for innovatietafelinnovatietafel

Meer weten of meedoen?

Wil jij ook een bijdrage leveren aan het stimuleren van duurzaam en toekomstgericht ondernemerschap? Meld je aan als kennispartner van InnovatieTafels via het aanmeldformulier of neem contact op met Monique van Lieverloo, manager InnovatieTafels, via telefoonnummer 06-10462790.

Volg InnovatieTafels nu ook op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn-pagina.